perjantai 21. kesäkuuta 2013

Matildanjärvellä 17.6

Maanantaiksi tarjoutui tilaisuus lähteä Fishinglordsin Mika Viitasen kanssa Salon Matildanjärvelle kirjolohia yrittämään ja samalla ottamaan valokuvia kyseisestä paikasta. Koko ajan kalastimme soutu-uistelemalla kolmella pikkuvaapulla. Vedossa oli Lord-vaappuja, Rapalaa ja Kenart-vaappu.

Kuvia otettiin paljon päivän aikana ja aamu alkoi ilmakuvauksella pienen radio-ohjattavan valokuvauskopterin avustuksella. Järvelle pääsimme joskus 10 - puoli 11 aikaan aamupäivästä, solmittuamme monofiilitapsit käytössä olleisiin kolmeen avokelavapaan.

Kirjolohta ei oltu istutettu kahteen kuukauteen kyseiseen järveen, mikä osittain selitti sitä että olimme ainoat kirjolohen yrittäjät järvellä tuona päivänä. Mutta mitä nyt etukäteen paikasta selvitin, niin järvessä on sen verran paljon kirjolohta että niitä voi aivan hyvin saada vaikka ei olisikaan kuukausiin lisää istutettu. Ensimmäinen kirjolohihavainto olikin heti lähtörannan laiturin vieressä, kun yksi kirjolohi kävi pariin otteeseen mulauttamassa pinnassa. (tai mistä tietää oliko kyseessä eri kalat)

Päätimme uistella aluksi järven itäpuolen rantoja, sillä tuuli kävi aika lailla lännestä. Ajateltiin, että tuulisimmalta rannalta voisi onnistaa. Tuo taktiikka ei kuitenkaan tällä kertaa tuottanut tulosta, vaan ensimmäiset varmat tärpit tulivat vasta takaisin tullessa läheltä lähtörantaa. Pari tärppiä siinä taisi olla, mutta eipä pysynyt.

Jatkoimme lähtöpaikan ohitse länteen päin samaa rantaa, ja hetken päästä olikin "kirjolohi" kiinni, joka osoittautui kuitenkin hieman alta kiloiseksi haueksi. Hieman tuossa kohdassa harmitti, kyllä tuota haukea melkein aina saa mistä vain, mutta kirjolohta en ollut koskaan saanut ylös muusta kuin lohilammesta. Kerran Kulovedellä uistellessa kyllä kirre oli kiinni, mutta se irtosi lähellä venettä.

Hauen jälkeen ei kuitenkaan tarvinnut uistella kuin pari kolme sataa metriä, kun oli kirjolohi kiinni, samassa Lord-vaapussa kuin millä haukikin tuli. Pinnemmassa uivaan vaappuun iskivät molemmat kalat.
Kirjolohi hyppäsi ilmaan heti tärpin jälkeen ja useita kertoja myöhemminkin. Kiinni kirre oli vain yhdestä koukusta melko huonosti, mutta se saatiin kuin saatiinkin haavittua ylös. Mika onnistui saamaan videolle, kun kirre hyppi aivan veneen vieressä. Lisäilen videon varmaan jossain vaiheessa tännekin.

Pian kalan saamisen jälkeen menimme takaisin rantaan, minä perkasin kalat ja laitoin kylmälaukkuun sillä aikaa kun Mika otti lisää ilmakuvia ja muutenkin kuvasi aluetta. Seuraavaksi olikin eväiden syönnin vuoro ja sen teimme keskellä järveä olevassa suurehkossa saaressa. Tuon jälkeen uistelimme vielä tunnin verran pääasiassa uusia paikkoja, mutta ei enää tärpin tärppiä iltapäivällä. Selvä syöntipiikki osui aamupäivälle ja onneksi saimme edes sen yhden kirjolohen ylös saakka.

Kuvan punavatsaisella Lord-vaapulla taisi tulla kaikki tärpit päivän aikana. Kyseinen vaappu ui melko käärmemäisesti, mutta tuntuu toimivan!

Tässä pari Mikan ilmakuvaa Matildanjärveltä. Hänen kuvaushommistaan lisätietoja löytyy osoitteesta:

Mika teki myös reissusta metsähallitukselle tällaisen videon: